tisdag 7 december 2021

Dåligt samvete?! Släpp det!!

... i morse öppnade jag mitt självtest-kit. Spritservett för att torka händer. Ett litet plaströr med koksaltlösning som skulle tas in i munnen och gurglas runt i 10 sekunder för att sen spottas ut i den lilla behållaren igen. Därefter skulle man samla saliv, minst 4,5 ml, vilket kan låta lite, men det tog mig flera minuter att få ihop. Sen var det en pinne som skulle köras runt i vardera näsborre ca 10 sekunder för att sen sköljas runt i salivröret. Urk, tänkte jag vilket jobb, att sen sitta och analysera alla människors spott-snor vätskor.
Klädde mig varmt och promenerade till uppsamlingsstället av covid-test. Termometern visade minus 19 grader. När jag passerade ett bygge på vägen, så tänkte jag för andra gången idag, urk, vilket jobb. Hur håller man värmen i händer och fötter när man ska vistas ute hela dagarna och stå högt upp på en byggställning.


Fick rimfrost i hår och ögonfransar på min väg. Men sen gick jag hem i värmen och satte saffransdeg.


Så jag bakade saffransbullar med en fyllning av mandelmassa, smör och vanilj,


och jag tillverkade julkort med garn, paljetter och lim.

Och allt gjorde jag med en känsla av dåligt samvete!
Hade inte corona funnits så hade jag varit på plats och jobbat! Visserligen har jag blåsor i näsa och mun, snyter mig oavbrutet och har känningar i bihålorna, men annars mår jag ganska bra. 
I dagsläget är restriktionerna sådana att jag nu måste hålla mig hemma och vänta på provsvar. Och just nu verkar det vara ett extra högt tryck så svaret kan komma att dröja upp till fyra dagar. 
Fruktansvärt dålig tajming, med tanke på betygsättnings-tider.
Sen tänkte jag om.
Vad står och faller med detta? Det är bara terminsbetyg. Det får bli som det blir.
Och om ett år, inför nästa jul, då kommer jag att kunna vara hemma och gå omkring och baka och pyssla bäst jag vill, utan dåligt samvete. Tänk så skönt!!

Med lite perspektiv så kan man se saker på olika sätt.
Och om jag går och mår dåligt medan jag ändå måste vara hemma, så förstör jag ju bara för mig själv, det blir verkligen inte bättre på jobbet för att jag har dåligt samvete.
Det enda som händer är att min egen tillvaro blir sämre i detta nu!
Så släpp det!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar