fredag 10 december 2021

Kan jag andas ut nu?


 Kan jag andas ut nu? Jag satte min sista potatis, förlåt jag menar mitt sista höst-terminsbetyg, ikväll. Hade närmare 40 utvärderingar att läsa igenom efter sista lektionen, och det kändes tufft, eftersom jag samtidigt hade två elever som kom och jobbade extra och ständigt avbröt mig för frågor och råd. Ett tag tänkte jag, att nu orkar jag inte, jag åker hit i helgen. Men sen bet jag ihop och tänkte; jag SKA bli färdig ikväll, jag går på magkänslan, den brukar ha rätt! Jag klämmer till med det betyg jag känner är rätt!

Min kollega sa tvärt om; Nej, jag måste tänka flera gånger.

Men vad betyder egentligen ett betyg? I sjuan ingenting, i åttan ingenting, möjligen en hänvisning till vartåt det bär. I nian är det visserligen en biljett in på det gymnasieprogram man önskar, men inget står och faller med betyget. 

Vi stressar våra stackars barn med det betygsystem vi nu har. Och jag är så nöjd att det är mitt näst sista betyg att sätta. 

Halvsju kom jag hem. Hem till tända fönsterljus och levande ljus i utelyktan. Det betyder att mina döttrar är hemma. (Maken är bra på många sätt, men inte att tända ljus....)  Dessutom visste jag att maken var på julbord. Äldsta dottern har kommit hem för hon ska till en väninna i Stockholm i helgen och då ville även yngsta dottern komma hem för att vi skulle få ha en "tjejkväll. Vilket känns smickrande, att man får vara med på i min ålder.  Och det bästa av allt, kvällens höjdpunkt, var att yngsta dottern fått jobb! HURRA!! Den 3 januari ska hon börja jobba som marknads-assisten på Shirt Factory. Vi skålade i prosecco och åt smörstekt surdegsbröd med Skagenröra. Sen stekte jag möra oxfilébitar och serverade med pasta, paprikasås och parmesan och korkade upp en flaska Copertino. Till dessert -samtidigt som döttrarna tittade på Idol- lagade jag en jordnötsfudge-sås och serverade till vanilj-glass.

Det är tack vare att dom tittar på Idol som jag tar mig tid att skriva här. Jag är nog numera fel målgrupp för Idol, erkänner det. Men jag är gärna med i bakgrunden. Och jag passar mig för att säga vad jag tycker! 

Det bästa av allt just nu är att jag faktiskt kan andas ut! Nu är det som det är! 

Imorgon ska vi på adventsmiddag med mina syskon, på söndagkväll har vi tredje adventsmiddag här i huset, så nu återkommer jag i början av nästa vecka!

Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar