lördag 19 juni 2021

Påminn mig om.....

 ......att ge som  jag vill få, att älska som jag vill bli älskad och att se som jag vill bli sedd.

Så skriver hon -Sofia Sivertsdotter- i boken "Ord för dagen".

Hon hade också, på Instagram, skrivit tips för en sommarskriv-övning, med frågor som grund:

1) Vilka förändringar vill du göra i livet de kommande 3 åren?

2) Vilka resultat skulle du vilja se i ditt liv om 90 dagar som en följd av en underbar sommar där du levde fullt ut?

3)  Vilka 7 enstaka händelser i livet har påverkat dig mest positivt eller negativt och vad lärde du dig av dem?'

4) Vilka stora skiften har skett i ditt liv de senaste två åren och hur har de påverkat dig som person?

5) Vilket liv och vilka livsval vill du se tillbaka på och vad vill du känna om 10 år?

Vidare skriver hon: Fram med penna och papper och njut av allt vackert som finns i dig!

Sådant här har jag funderat över idag! Maken är bortrest över helgen och jag har värdefull egentid. Tid för egna tankar. Viktig tid för reflektion.


Sommartid = tid för att läsa. Den här boken kan jag verkligen rekommendera. Den har dessutom verklighetsbakgrund. Den är en kultur- och tidsresa, varm och intressant.
I vanliga fall så läser jag en liten stund innan jag somnar på kvällen. Inte många böcker hinns med på en säsong, eftersom jag är ganska kvällstrött. Och att läsa dagtid är det inte tal om. Förutom om jag befinner mig vid vatten! Vid en strand på en filt eller efter en kajaktur på en klippa. Då kan jag ta fram boken på dagtid och tycka att det är värt varje minut! Idag tog jag en cykeltur med iskaffe och baddräkt. Skulle stannat vid Vårdsätrabadet, men blev på vägen omkörd av två stora Polispiket-bussar och en brandbil, och när jag kom fram till badet var det massflykt därifrån. En kvinna stoppade mig och berättade att polisen utrymt hela badstranden, då dom fått larm om ett drunkningstillbud. Med olust i hjärtat trampade jag vidare till Lyssnarängsbadet och fick ändå en lång, skön stund med bad, läsning och fika.

Och nu efter mat och ett par glas rött, så gick jag ut och begick massmord! Våra rosbuskar blir alltid, i början av sommaren, angripna av bladlöss. I år verkar det vara extra många. Jag sprutade på med Pyrsol Spray både ovan- och underifrån. Och hoppas att det räcker med en behandling. 

Kvällen avslutas utomhus i ljuvlig värme, vinden som prasslar trädkronorna och grannarnas småprat i trädgården intill. Ljuvlig tid!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar