onsdag 2 september 2020

Virk-krok eller dator?

Jag är slöjdlärare! Inte kunde jag tro att så mycket av min arbetstid skulle komma att bli vid datorn. 

Det första jag gör när jag kommer till jobbet är att slå på den och kolla närvaron och mejlen. Idag på mentorstiden skulle alla elever slå på sina egna datorer och skriva i ett formulär till utvecklingssamtalen som är nästa vecka. Dessa samtal kommer delvis att ske digitalt, pga corona. Vi kommer att träffa eleverna, men föräldrarna kommer endast att få delta digitalt på teams eller via mobiltelefoner i gruppsamtal. Sen dokumenteras samtalen på datorerna. Fr om detta läsår har jag också elevernas alla loggböcker på teams, så det blir mycket tid som går åt till att svara på allas inskick. Jag träffar 160 elever i veckan, så det tar ett tag att beta av. Dessutom måste vi lägga ut den undervisning som går på teams, så att eleverna ska kunna arbeta hemifrån. I slöjden är ju detta inte helt lätt, men jag har gjort några teoretiska delar för varje årskurs. Och då ska dessa gås igenom, rättas och bedömas. Sen ligger ju all lärarinformation ute på vår plattform i Unikum och Teams. 

Det blir många timmar i veckan. 

Jag behöver få arbeta med riktig slöjd, arbeta med mina händer. Ikväll satte jag mig t ex och virkade en liten babyleksak. Det ska bli en gåva till en kollega som är nybliven pappa.


Gissa om jag föredrar virk-kroken framför datorn......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar