Så här kan "dagens lunch" på jobbet se ut! Gjorde en stor kastrull rödbetssoppa igår. Hembakt bröd med västerbottenost till. En mugg med vatten, i vilken det sen blir kaffe på maten. I den lilla näverburken ligger en tablett cell-enzym, bra för matsmältningen. Och så ett garn-nystan med stickor i. Jag hade en elev som frågade om det gick att sticka en pumpa, så jag stickade upp en på lunchen för att kunna visa att det går. Påtade stjälken och satte fast ett blad i filt.
Vi har i flera år fått påpekat av vår rektor att vi har lägre medelbetyg i slöjd, än resten av Uppsalas skolor. Hon undrar förstås vad det beror på, för hennes önskan är ju att vi ska ligga bra till betygsmässigt. Ändå tycker både jag och mina slöjdlärarkollegor att vi ofta sätter "snäll-betyg". Läroplanen lämnar minsann inte utrymme för att sätta höga betyg. Det är oerhört höga krav. Egentligen är det rentav omöjligt att kunna uppnå det högsta betyget, om man ska hård-dra texten. Det gör jag faktiskt inte alltid. Men jag har ändå relativt höga krav och sätter inte jättemånga A eller B.
Och när jag gjorde den här pumpan så tänkte jag att vi faktiskt med åren har lägre krav på elevernas färdigheter. Jag hade velat sticka upp den i resårstickning, men tänkte att det är för svårt.
För eleverna kommer med betydligt lägre kunskaper. Var har handens färdighet tagit vägen? Det är väldigt många ungdomar som skriver och stavar som krattor. Som inte kan klippa. Som inte kan trä en symaskin. Som har stora svårigheter med finmotorik vad gäller stickor, virknålar och broderinålar. Som inte kan läsa och följa en enklare instruktion.
Måhända har dom andra kunskaper. Att skriva snabbt på en mobiltelefon. Att googla.
Och vem är jag att bestämma vilken kunskap som "är bäst"??
Det händer att en och annan elev frågar varför vi har slöjd. Det är oftast de elever som tycker ämnet är tråkigt, och inte har så lätt för sig.
Då svarar jag alltid; Du har två hjärnhalvor. En mer teoretiskt och en mer praktiskt lagd. Du behöver använda båda dina halvor för att bli en hel människa!
Och det står jag verkligen för!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar