onsdag 5 augusti 2020

Hallon och kantareller!



Jag skrev ju igår att jag gjort det mesta av det jag skrivit på min "att göra-lista" för den här sommaren.
Hade två saker kvar; att få en bukett blåklint och att plocka hallon!

I morse hade vi en ganska sen, lång frukost. Dottern var ledig och pojkvännen behövde inte börja jobba så tidigt.
Jag bakade bröd, maken stekte upp kantareller han varit och plockat i går. Vi satt ute och njöt, även om vi hade filtar runt oss. Pratade om ditt och datt. Dottern ville ut och leta mer kantareller. 
Så jag bryggde kaffe i termos och packade ner bullar i ryggsäcken.
Provade en ny skog norr om Jumkil, 
Där fullkomligt ramlade  jag över ett stort hallonsnår. Och där stannade jag! Leta kantareller fick dom andra göra.
Och när vi, så småningom, åkte hem från skogen (med hallon, blåbär och kantareller) for vi förbi en stor åker med massor av blåklint! Jag tänkte för ett ögonblick, be maken stanna, så att jag fick gå ut och plocka ett fång. Men så tänkte jag att dom nog ändå trivdes bäst där ute i det fria. Nu hade jag ändå fått se blåklint. 
Så attraktionslagen fungerar! Allt du attraherar kommer till dig!

På eftermiddagen rensade jag hallonen och så kokade jag drottningsylt. Och, maken hade tagit fram Aronia-bär från frysen, så jag kokade även sylt med Aroniabär, stjärnanis och citron. Och så bakade jag bröd, gjorde kycklingspett och tände grillen. Allt medan maken började snickra på en dyn-låda.
De nya möblerna har ju dynor som behöver plockas undan på kvällarna. Just nu travas dom i hallen, som blir ganska full, men snart är det meningen att dom ska förvaras utomhus.
I alla fall så länge vi tänker att det är sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar