söndag 6 oktober 2019

Frieri på Kanelbullens dag!


I fredags kväll, precis när yngsta barnbarnet var nattat och jag var på väg in i duschen ropade maken på mig - Kom hit!  Jag trodde, bråkdelen av en sekund, att något hemskt hänt. Men det var något alldeles, alldeles underbart!!
Dottern och pojkvännen Face-timade och visade upp sina händer!
När dottern kommit från jobbet och kört in bilen på gården, brann marschaller på grindstolparna. Hon klev ur, till väntande pojkvännen och utbrast; - Vad fint!, när han pekade neråt trädgården, där massor av marschaller brann, uppställda dels runt huset, och dels som en allé ner i trädgården. Dottern följde gången för att i slutet  finna ett fång rosor och en flaska champagne på kylning. Sen friade han!
Och några timmar tidigare hade han tydligen ringt till maken och anhållit om vår dotters hand! Maken hade lovat att inget säga. 

Alltså jag dog en smula!

Sen upptog det där frieriet resten av natten!
Och natten bestod av många vaktimmar!
Först för att jag inte kunde somna. Ändå la jag mig med barnbarnet kl 21, lillebror somnade redan kl 19 och låg i en resesäng, medan de 3-åringen och jag låg i en dubbelsäng bredvid.
När jag äntligen kände det som att jag var på väg in i drömlandet, då vaknade 9-månaders bebisen med värsta hostan och jag tog upp honom och han fick ligga mot mitt bröst. Efter trekvart började han bajsa. Jag bytte blöja och satt med honom i famnen till han somnade 02.15. Hörde klockan slå halvtre, men sen måtte jag somnat. För att vakna 04.45 av att  bebisen började sparka på sängväggarna, jollra högt och glatt och tycka att det var dags att kliva upp.

Jo tack, nog fick jag "fånga dagen" alltid.....

Barnen blev hämtade av sina föräldrar och maken och jag tog bilen och hämtade upp min syster för att sedan bila till Stockholm. 


Vi fick en riktig höjdar-eftermiddag! Först varsitt glas vin på en bar, därefter en super-föreställning på Scala-teatern med Sissela Kyla. Tänkvärt, otroligt bra och galet roligt! För att inte tala om intensiva 80 minuter som gick så fort!  Jag säger bara; gå och se den om du har möjlighet!
Sen hade vi bokat bord på Tutto Bello, en liten italiensk kvarterskrog i Tegnérlunden.

Och så dagen idag!
Vi tog oss ut i skogen redan vid 9-tiden för att tillbringa förmiddagen med svampkorgarna på armen.
Och så mycket svamp vi fann!!
Eftermiddagen ägnades åt rensning.
Däremellan passade vi barnbarn och hund en sväng, när föräldrarna skulle på radhusvisning.


Och nu har vi avslutat den här helgen med skön bastu och god middag, där vi gjorde en riktigt smakrik svampsås till mört kött och hasselbackspotatis. Och korkade upp en Bordeaux som inte gick av för hackor.

Och jag är fortfarande euforisk över frieriet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar