torsdag 10 oktober 2019

If it costs you your peace, it´s too expensive!

Varje morgon när jag läser tidningen till frukosten så tänker jag efteråt varför? ! I stort som smått så är det ju faktiskt mest om elände det skrivs, och det kickar inte direkt igång en med god energi.  Krig, olyckor, miljöförstöring, rån, mord, skjutningar, politiska oenigheter, ekonomisk brottslighet, naturkatastrofer, våldtäkter, klotter osv i all oändlighet. Varför börja dagen med sådant egentligen?
Har tagit upp med maken om att vi kanske ska göra oss av med dagstidningen, men för honom är det otänkbart. Man måste hålla sig allmänbildad, hävdar han, och pratar istället om att skaffa en till dagstidning när han går i pension.
Vem säger att man måste hålla sig allmänbildad? Varför? Blir man en lyckligare person då? Smartare? Men vem bestämmer om man är smart eller inte? Och på vilket sätt ?

Sånt där funderade jag över när jag en halvtimme senare tog mig över gärdena i Hågadalen till jobbet. Dimman låg som en grå fuktig filt över landskapet och det var magiskt vackert.

Jag tar hellre in sådant som är vackert och vänligt och ger goda energier.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar