lördag 7 februari 2015

Spänningar i luften och kalas



Husmorstipset; innan du stryker linnedukarna; stänk dom fuktiga och stoppa in dom i frysen ett par timmar!
Gick superlätt att få släta fina dukar efter den förbehandlingen! Det var min bästa vän från Norge som tipsade mig, förra helgen!
Det var ju bröllop då. Idag var det 1-årskalas.

Och idag kände jag så igen mig, ifrån för sisådär 30 år sedan!
Hur man hade skapat sig en bild över hur perfekt det skulle vara. Första barnet fyller ett år, vi har bjudit hem folk och förväntas ha färdigt med fikat, pottan, dukning och själv är man nyduschad, finklädd och lagom avslappnad!
Verkligheten blir en annan;
Pappan vill se en viktig fotbollsmatch, mamman gör tårtor. Det ska dukas för 16 personer, bäras stolar, strykas dukar, vikas servetter, tas fram ljus, pyntas med ballonger och serpentiner. Det ska kylas dricka, fixas något salt tilltugg och så ska de vardagliga rutinerna med ett-åringen skötas.
Vaniljkrämen bränns i kastrullen, tårtfyllningen flyter ut, grädden blir för hårt vispad och grynar sig, födelsedagsbarnet vaknar lite för tidigt från middagsslummern och är lite smågrinig, mamman hinner inte göra sig iordning förrän första gästerna börjar anlända, fotbollen står på och alla manliga gäster bänkar sig plötsligt vid teven.
Stämningen är lite spänd!

Men det blev kalas, ett härligt kalas med sång och hurra-rop. Med paketöppning och smaskigt fika. Och huvudpersonen gillade skarpt all uppståndelsen och alla paketen som han fick öppna själv.

Efter kalaset  tog jag  med mig vovven på promenad till kyrkogården och tände ljus i minneslunden för pappa Arne, som skulle fyllt 94 år idag. Å, vad han skulle älskat lille Eric 1 år!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar