torsdag 26 januari 2012

Prioritering

Igår på mötet på jobbet fick vi till uppgift att skriva en lokal pedagogisk planering, på en mall utgiven av Uppsala kommun. Den skulle skickas till ngn skolutvecklingsadress nu på fredag. Egentligen ska dessa pedagogiska planeringar skrivas in direkt i ett dataprogram men justeringar ska göras i detta så det är inte färdigt ännu. Alltså skulle vi skriva på en mall, för hand och lämna in med en dags varsel. Denna mall ska sedan inte användas eftersom alla kommer att bli ålagda att använda dataprogrammet.
Ibland undrar jag varför vi gör saker!! På vilket sätt tillför detta något som gör mitt dagliga arbete bättre? Jag skriver omdömen till samtliga elever två ggr per år, jag skriver informationsbrev till föräldrarna i min klass varje månad, jag skriver åtgärdsprogram till elever som inte uppfyller målen, jag dokumenterar och betygsätter elevernas arbeten, jag skriver planeringar med målbeskrivningar och betygskriterier. Jag skriver och skriver, jag arkiverar och arkiverar, det blir papper och papper.
Men idag fick jag nog! Nehej, jag tänker inte skriva någon planering på en mall som sedan inte ska användas. Jag väljer att göra något som kommer min undervisning praktiskt till gagn!
Alltså ägnade jag min undervisningsfria tid mitt på dagen till att varpa! En mattväv och en löparväv. Jag hann t om förskeda och göra iordning för pådragning i bägge vävstolarna. Och så nöjd jag kände mej efteråt. Här fick jag något som verkligen kan användas direkt. Jag SÅG VAD JAG ÅSTADKOMMIT!! Sååååå mycket skönare än att producera ännu ett papper att lägga i högen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar