måndag 30 januari 2012

Att säga rätt!

Jag vill så gärna säga rätt sak i rätt stund. Komma med kloka råd, tröstande och lugnande ord, kreativa ideér, uppmuntrande tillrop, positiva infallsvinklar osv. Visst lyckas jag med det ibland, men ofta låter jag mitt eget humör ta kommandot. Det händer när jag hamnar tillsammans med människor som gnäller och klagar över saker och ting. Tyvärr känns det som man alltför ofta stöter ihop med sådana människor. Det liksom suger min energi och jag blir till sinnesstämningen lätt vresig och jag hör mej själv säga fel saker. Alltför ofta svarar jag med samma mynt; dvs hittar något själv att gnälla över. Då tycker jag riktigt illa om mej själv!! I grund och botten anser jag mej vara en rätt positiv person, som försöker se ljust på det mesta här i livet. Och i mitt dagliga arbete får jag ständigt "trolla" med orden. När man arbetar med ungdomar som ofta är väldigt egocentrerade och säjer rakt ut vad dom anser om saker och ting så gäller det att "ha tungan rätt i munnen" och formulera sej "rätt"för att få dom "med på tåget". Men som med det mesta här i livet blir man bättre ju mer man tränar, så det är väl bara att kämpa på och tänka sej för innan man öppnar munnen. Och att försöka undvika "energitjuvarna", egentligen är det dom själva som far mest illa av sitt gnäll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar