torsdag 9 mars 2023

Glas och vin


 Vinprovning med glas-kunskap, stod på schemat i går kväll. Ett Ikea-glas och så fyra glas i olika storlekar av ett tyskt märke. Först fick vi starta med att prova vanligt  vatten i minsta glaset och Ikea-glaset. Där tyckte jag nog att dom "bredde ut texten" lite väl mycket, eller som min bordsgranne viskade "är det inte lite kejsarens nya kläder", och jag kunde inte annat än att hålla med. 

Men när vi fortsatte med vinerna och jämförde olika glaskupor, så kunde jag hålla med om att det finns anledning till varför ett Riesling passar bättre i ett litet glas och ett Bordeaux i en stor kupa. Chardonnay tyckte jag dock smakade lika bra i det allra största glaset som i det lite större vitvinsglaset. Så med det sagt menar jag att det till syvende och sist ändå är ens egna tyckande som spelar roll. Och det känns ju skönt att man inte behöver lägga ner en förmögenhet på att köpa på sig en massa olika glas f ör olika vinsorter. 

Vi avslutade kvällen med att beställa in blåmusslor i grädde med pommes och en kall Riesling. Och så fick vi chans att prata om annat än vin!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar