söndag 20 november 2022

Första snön är alltid vitast

Den första snön har fallit nu i helgen. Underbart! Jag fick en glimt av barnet i mig när jag gick och sträckte huvudet mot himlen med öppen mun för att fånga flingor på tungan. Visst blåste det nordliga, kalla vindar, men jag hade plockat fram mina varma moccastövlar med fårskinnsfoder, mössan och vintertäckjackan så jag var rustad! Nu snackar vi novemberväder!!
Maken och jag tog 11.44-tåget till Stockholm i Fredags och promenerade till Nationalmuseum där vi startade med räkmacka och cava innan kultur. Jag snöade in på änglar och fotade för fullt. Tycker att vi alla behöver skyddsänglar i tider som dessa!
Vid 15 checkade vi in på vårt hotell på Birger Jarlsgatan där en flaska vin och praliner väntade. Vi slappade en stund innan det var dags att bege sig till bokat bord på en liten mysig Italiensk restaurang på Östermalm där vi avnjöt en fantastisk trerättersmåltid och avslutade med drinkar innan det blev tid att ta sig till kvällens föreställning "Om dessa väggar kunde cykla" en hyllningsföreställning till Hasse och Tage på Lilla Circus på Djurgården. Hög igenkänning på nästan samtliga nummer, och så professionellt framfört!

Mysigt att slippa ta sent kvällståg tillbaka till Uppsala utan lyxa med att sova över och vakna till hotellfrukost. Och snöfall!
Vi fortsatte vara kulturella och besökte både DesArk och Medeltidsmuseet. Dessutom promenerade vi runt Skeppsholmen och Kastellholmen. Vilka idyller mitt i storstan!!

Vi tog ett tidigare tåg än planerat pga att snöfallet blev mer och mer intensivt, och när vi kommit hem till Uppsala fick vi höra att all busstrafik var inställd i Stockholm, så det kändes bra att vara hemma i stugvärmen.

Idag har jag varit och tränat och sen blev det en fika hos svåger och svägerska. Dom skulle på Sirius Fotbollsgala på slottet ikväll och har länge försökt övertala oss att vara med, men jag hade inte alls någon lust. Känner att få stå hemma i köket och laga till en Biff Rydberg, korka upp ett bättre rödvin och tända stearinljus och lyssna på skön musik överträffar slottsmiddag med en massa tal och priser till fotbollsspelare med hästlängder!