söndag 6 november 2022

Tända ljus

Söndageftermiddag och det är skymning redan vid 15.30. Solen går ner om 10 minuter. Det är regn och gråväder och därför extra mörkt. Ändå är det en hel månad kvar då den kommer att gå ner tidigare och tidigare. Som tidigast 14.43!  Jag älskar verkligen årstidsväxlingarna, men det är faktiskt alltid en liten smula jobbigt när det blir mörkt tidigt. Det är som att tröttheten lägger sig som ett lock över oss människor. Men nu när jag inte arbetar, ska jag verkligen försöka ta vara på dagsljuset och vara ute varje dag, kanske är det ett sätt att tanka energi.
Under tiden så tänder vi ljus. Massor av ljus. Igår var vi runt till gravarna och minneslunden och tände upp gravljus. Det var stämningsfullt och vackert och känns trösterikt det här att vi är så många som har någon älskad person som är saknad. Och att känna saknad, betyder ju att människan i fråga som inte finns längre, har gjort avtryck och betytt något för en!
Läste också tröstord på Instagram av Lantolife i morse;
 Idag tänker jag på alla som en dag var här, nästa inte. Tomheten. Meningslösheten. Chocken över att solen går upp nästa dag och världen fortsätter som om inget hänt. Fast allt  hänt. Allt är förändrat. Jag sitter inte och sörjer. Jag minns. Såg precis Så mycket bättre och någon sjöng "För varje gång vi vaknar förlorar vi en dag". Jag tänker att för varje gång jag vaknar har jag vunnit en dag. För vi vet inte hur många dagar vi får. Och vi vet inte vad någon kommer minnas. Jag hoppas att det är något som ger dig ett leende. Om 50 år eller så.


Och så tänker jag tillbaka på den här årstiden! 
Den ligger och väntar och kommer tillbaka nästa år. Det är fint att tända ljus även sommartid när man kan sitta ute på en balkong och äta frukost, med utsikt över björkar och ängar, lyssna till svalornas svirr och känna doften av nyslaget gräs.

Just nu sprider sig doften av äppelkaka i huset. Har precis tagit ut en ur ugnen, och satt in en till. Vi blir 12 personer till middagsbordet ikväll, när sönerna med familjer kommer hem för att fira sin pappa. Jag har förberett en fisk-soppa och ska sätta in ett bröd i ugnen efter äppelkakan. Vinet står på kylning på altanen och det blir mysigt att samlas.
Och i huset ska jag tända massor av stearinljus!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar