onsdag 20 april 2022

Ett minus ett = noll


Kanske överdriver jag en liten smula med dessa ord, jag är ju verkligen ingen fullfjädrad sömmerska.
Även om jag blev imponerad idag när jag städade ur en låda på jobbet och hittade ett 40-tal uppsydda prover från min första sömnadsutbildning jag gick direkt efter grundskolan. Olika typer av sprund, av kragar och slag, av manschetter, av knapphål osv. Välgjort och perfekt har de legat i sina plastfickor i snart 50 år......
Numera syr jag inte särskilt mycket kläder, faktiskt väldigt få, och inte avancerade alls.
Men jag har en dotter som ibland kommer hem och säger; - Jag tänkte att jag skulle sy om ..... och så tar hon fram något plagg som hon har tänkt ut någon förändring för.
Nej, numera säger hon förresten -Jag tänkte att VI skulle sy om......
Och den som till slut blir den som syr om, det är ju faktiskt bara jag!
Ikväll har jag suttit med en vårjacka som skulle kortas. Den var fodrad och hade sprund, så det var en hel del fix.  Jag tycker inte det är jättekul med ändringar och lagningar, men jag gör det. Dels för att jag kan, och dels för att det förlänger livet på plaggen och blir till lite av en miljö-manifestation.
Och det är ju ändå bra för samvetet, ifall jag skulle känna någon miljö-skam någon gång.....
För 1 - 1 = 0.....

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar