söndag 19 september 2021

Kroppsarbete, lättja och existensiella samtal

En minst sagt omväxlande dag! 

Efter frukost var det "trädgårdsröj" som gällde. Maken gick loss på äppelträdet och rönnen. Jag höll till på framsidan i rabatterna och med buskarna. Det blir väldigt mycket "avfall" innan man är färdig.

                                                  

Sen blev det en tur till skogen med äldste son och hans familj. Det gäller att passa på att åka tillsammans, när barnbarnen jublar över frågan om dom vill åka ut i skogen tillsammans med farmor och farfar! Och vi blev verkligen inte lottlösa idag heller. Det är nästan bara att "åka ut och hämta" svampen!                                

                                                    

Sen gick rensningen ganska lätt med varsin Strawberry Margarita och Historiepodden som sällskap.

Medan maken bytte plats i svamptorken cyklade jag iväg för att göra min plikt i kyrkovalet i närliggande Flogstaskolan. Kön ringlade sig lång utanför porten till matsalen, nästan ända bort till parkeringen. Jag ställde mig sist, precis bakom en man. 

Automatiskt skulle jag säga "farbror", men när jag tänker efter så är väl det inte ett ord jag kan använda längre? Jag som själv är tant. Och att använda ordet "äldre herre" känns också konstigt. För när är man äldre? Och i nästa ögonblick undrar jag varför jag ens måste åldersbestämma någon! 

Det var en man. Punkt. En man med ganska mycket livserfarenhet. Jag uttryckte högt min förvåning över att kön var så lång, intresset så stort. Det var upphovet till samtalet som sedan följde, den dryga halvtimme det tog innan vi var framme vid själva valbåsen. Ett mycket intressant samtal. Ett samtal om medmänsklighet, om att våga göra val, om gamla bilar och tvåtaktsmotorer, om Gotland, om vikten av studier i unga och gamla år, om nyfikenhet som aldrig tar slut och om livet självt. 

Jag kände mig faktiskt berikad när jag cyklade hem och satte mig i bastun tillsammans med maken.

Och nu ska jag svänga ihop en svamprisotto och njuta en långsam måltid till tända stearinljus. Tacksam över en omväxlande, bra helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar