fredag 17 september 2021

Det tar den tid det tar......


Nu går jag in i säsong för fredagsbad. Det innebär ett riktigt hett bad, stearinljus, ett glas kallt vitt vin, en riktigt mysig bok, en scrub/peeling och en skön mask. 
Där, i badrumsångan, lämnar jag veckans händelser bakom mig och träder in i helgkänslan!
Det är viktigt det där att skilja på vardag och helg. Man blir bättre och bättre på det.
Liksom på så mycket annat. 
Det är väl sjutton att allt ska ta sådan tid att förstå!  Du måste liksom gå igenom skärselden själv innan du förstår att bättre utnyttja din tid. 
Tänker ibland på att det är så mycket jag hade velat säga till mitt 20-åriga jag, mitt 30-åriga, mitt 40-åriga eller t o m mitt 50-åriga jag. Men jag tror faktiskt inte att det hade hjälpt.
Var och en måste upptäcka allt om sig själv, och det tar den tid det tar.
Sedan, efteråt, kan man tänka och förstå att, javisst, det var ju så jag borde gjort, borde tänkt eller borde handlat.
Men att börja älta eller ångra, det är bortkastad tid och gagnar inget alls. Det är bara att vara tacksam över att man ändå tillslut kommer till insikt. Och att då fortsätta leva i den tacksamheten och den klokheten.

Sådant där tänker jag på allt medan räkorna tinar, äggen kokar och jag förbereder för en rejäl äggmacka till fredagsmiddag!
Maken är på AW så jag och lilla vovven har huset för oss själva.
Jag tänder massor av stearinljus, häller upp ett glas vin till och hälsar höstmörkret välkommen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar