fredag 10 april 2020

Bake the world a better place



Långfredag. 
Påskhelgen är definitivt här.
Precis som vårsolen, som förutom blåsippor och vårfåglar, hos mig framkallat soleksem. Näsan lyser röd som ett stoppljus och kinden är flammig med stora utslag.

Idag blev det en rask promenad före frukost, tidigt, innan solen stigit så högt på himlen.
Sen, efter frukost, när familjemedlemmarna satt på fårskinnsfällar med näsorna mot solen och njöt, då  höll jag mig i köket och tog fram jäst och mjöl och satte deg. Tidigare i veckan hade jag satt en surdeg som lagom blev klar idag, så jag har bakat matbröd i parti och minut. Jag har också ränt runt med dammtrasan. Jag har kokat ättikslag och lagt in sill. Jag har fixat en räk- och sparris-paj. Jag har dammsugit golv och skurat toaletter och handfat. Jag har strukit dukar och linne-servetter. 
Sen fick ryggen nog, och jag fyllde badkaret med hett vatten, la en ansiktsmask, tappade upp ett glas vin och kröp ner och slappade.

Nu är brödet infruset, bordet iordninggjort till påskaftonens lunch. Dottern och maken har jobbat på skattjakts-ledtrådar till påskäggsletning.
Kort sagt, allt är förberett inför påskafton.
Och brödbaket kändes som en bättre sysselsättning för denna långfredag!
Bake the world a better place!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar