måndag 6 april 2020

Bobinat och varpat

Jag vaknade till i den grå gryningen, klockan var 5, en knapp timme innan solen skulle gå upp, men jag hörde en ensam fågel kvittra, och det ingav en sådan lyckokänsla! 
Trots allt det ovissa i världen, med pandemi och ekonomisk kris, så kan man lite på våren!
Och jag hade en ledig dag framför mig.
Slumrade ändå in en timme till innan jag tog mig an den här lediga dagen!

Och vad gjorde jag då? Jo, jag åkte till skolan!
Fast inte i syfte att jobba, utan jag hade ur gömmorna letat fram härvor med tunt bomullsvävgarn.
Mamma köpte in det för minst 30 år sedan på en auktion uppe i Hälsingland. Och i mitt syfte att "dö-städa bland allt mitt material, så har nu turen kommit till detta.


Först fick jag ställa mig att bobina alla härvor. Bobinen var sedan skolans begynnelse och säkert inte använd på 40 år. När jag nu tog fram den och började veva, så fläktes spännremmen upp och det dammade och "haltade" så jag trodde knappt den skulle hålla.


Men det gjorde det, och jag fick allt varpat och klart. Planen är att jag ska väva kökshanddukar i gåsögonränder med inslag av lin.
Fortsättning följer!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar