måndag 5 oktober 2015

Tänd ljus

 
Nu börjar stearinljusens tid!
Så fort jag kommer hem, så tänder jag den lilla ljuslyktan i hallfönstret.
Den får brinna hela kvällen.
 
När jag ska äta tänder jag ljus vid matbordet, till kvällsteet tänder jag ljus på vardagsrumsbordet. Ganska ofta tänder jag ljus vid nattduksbordet som får brinna en stund innan jag ska sova.
 
Låt inte mörkret hindra dig
att söka ljuset.
Och när du funnit det,
låt andra se,
pröva, övertyga sig.

Vill du, att ljus ska leva,
tänd då hos andra
samma längtan.

Tänd frimodighetens ljus
i rädslans mörker,
tänd rättens ljus
i korruptionens mörker,
tänd Trons ljus
i förnekelsens mörker,
tänd Hoppets ljus
i förtvivlans mörker,
tänd Kärlekens ljus
i dödens mörker.

Tänd ljus!

~ Bo Setterlind~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar