tisdag 6 oktober 2015

Frost

Så är det oåterkalleligen slut på sommaren!
I morse visade termometern minus 2,5 grader och gräsmattan utanför sovrumsfönstret, hade ett vitt täcke av tusentals små stjärnkristaller.

Rosorna som just slagit ut, var nu djupfrysta. Blomman för dagen, som ännu ej hunnit blomma, men växte frodig och stor i två krukor, hängde nu med ledsna, vissna blad. Den utslagna bollkrysantemumen hade, istället för lila-rosa blommor fått brun-gråa.  Tomatplantorna såg nästan slemmiga ut och hade lagt sig på jorden.

Jag tände ett stearinljus och mediterade lugn och samlade mig inför dagen.

Den kommer närmare, den kalla, mörka årstiden. Desto viktigare att tända ljus och hitta små vardagslyckor var dag!

En alldeles speciell händelse för mig, som jag ser fram emot, inleds imorgon eftermiddag.
Efter jobbet ska nämligen maken skjutsa mig till Arlanda och därifrån flyger jag till London.
Det är dags för kursträff med Broderi-gänget från Västberga folkhögskola. Denna träff blir på en stor mässa i London. Så nu är väskan packad och jag börjar känna mig redo!
Återkommer på måndag kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar