måndag 12 oktober 2015

Några dagar i London

Tillbaka från det myllrande storstadslivet efter drygt fyra intensiva och innehållsrika dagar! Fylld av intryck och upplevelser.
Vilket privilegium det är att kunna resa så här. Jag är trygg, jag har råd, jag är frisk och jag har ett hem att komma tillbaka till.
Jag är inte den där mannen som låg och skakade i hela kroppen i en skitig sovsäck på en pappkartong på en trottoar intill en vägg där massor av människor passerade utan att ta notis.
För det var ett av mina synintryck som jag dessvärre inte får bort ifrån näthinnan.
Ett annat trevligare synintryck är de två skottarna i sina vackra kiltar, som hade bråttom i morgonrusningen på tunnelbanan tillsammans med kostymnissar, skolbarn i uniform, indier i turbaner, judar med kippor, muslimska kvinnor i hijabs och så vidare. All världens olika nationaliteter på en plats. Och så många människor, hela tiden dygnet runt och överallt. En enorm puls.
Som jag fick ta del av ett ögonblick.
Jag har varit i London förut. Min första utlandsresa med maken gjorde jag hit, 1975, romantiskt värre!  Sen var jag här med mamma 1981, hon hade läst engelska och jag föreslog att hon skulle åka till London för att praktisera språket. Och så med döttrarna 2011. Men aldrig har jag varit här ensam tidigare.
Förvisso träffade jag 11 brodöser på plats, men mycket umgänge blev det inte. Vi hade sällskap till mässan och så var vi ut och åt tillsammans två kvällar. Men jag hade fullt upp och inte tid att sakna sällskap. På detta vis fick jag helt och hållet bestämma vad jag skulle göra! Här kommer ett axplock;
 

 
Mässan var inrymd i Alexander Place, ett vackert hus med utsikt över stora delar av London.
 
 
Jag unnade mig lite shopping.

 
Victoria & Albert, fantastiskt museum.
 
 
Vackra snäckskulpturer på gården till Somerset house.

 
En fantastisk afrikansk dag på Trafalgar Square. Musik, dans, mat och varor till salu.

 
Coventry Garden, underbart ställe med massor av underhållare av olika slag.

 
Kostym i storlek sumo, på Harrods, var annars?

 
En selfie utanför Buckingham Palace.

 
Båttur på Themsen, Tate to Tate, mellan två museum.

 
Shakespears The Globe.

 
S:t Paul´s Cathedral.

 
Louis Vuitton´s utställning om hur han hämtar inspiration.

 
En fantastisk utställning på National Portrait Gallery.

 
Tryggt att gå bakom poliser i Green Park.

 
En riktig pub-middag, enda sällskapet var en rugby-match...
 

         Fick tag på musikalbiljetter i kiosken på Leicster Square. En kanonföreställning!!!
 
...och mer, mer, mer. Men jag ger mig nu, behöver samla ihop mig inför vardagen och jobbet, som jag nästan förträngt!

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar