lördag 17 oktober 2015

Förberedelser

Dimman smyger sig tätt kring huset, det känns ödsligt när jag öppnar dörren för att skaka av sesamfrön från ugnsplåtarna.
Kanske inte så konstigt, eftersom timmen är sen, snart 01.00, en timme in på lördagen och helgen är här.
Jag sitter vid köksbordet med en kopp te och väntar på att portionsbröden ska svalna. Har ikväll bakat 100 bröd. 15 glutenfria och 85 surdegsfrallor med sesamfrön på toppen. I hallen hänger en nystruken dopklänning och på golvet står paket och en hel kartong med vinglas.
Allt är förberedelser inför morgondagens dop. Klockan 9 i morgon bitti ska jag infinna mig i samlingslokalen vid Eriksbergsskyrkan för att hjälpa till att flytta bord och stolar och duka för 50 gäster.
Jag vet att föräldrarna till dopföremålet är helt slut. Sömnbrist kombinerat med hårt arbete och matlagningsförberedelser inför festen. Äldsta barnet har dessutom varit febersjukt under veckan. Jag hämtade honom från dagis idag och han var faktiskt blek om nosen.
Nog blir man påmind om småbarnsåren. Visst var det härligt underbart men ack så jobbigt!
Skönt nu att "bara" vara farmor och kunna rycka in och bistå lite då och då.

Men nu ska farmor paketera bröd och sen krypa till kojs, så att det blir lite sömn innan festligheterna sätter igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar