tisdag 12 februari 2013

Om skapande

Jag har från det jag var riktigt liten tyckt mycket om att hålla på och göra saker. Främst med textil inblandat på något sätt. Mamma sydde mycket och jag fick sitta bredvid och hålla på med små överblivna tygbitar, sax, nål och tråd. Slöjden i skolan tyckte jag också mycket om redan från början. Sedan fortsatte det-och jag hoppas att det aldrig tar slut. Lusten att skapa. Den är mitt livselixir. Tyvärr blir den periodvis åsidosatt och då blir livet lite tråkigare. Idag vid middagsbordet samtalade yngsta dottern och jag om detta. Hon sa att nu ikväll när hon inte hade någon läxa, visste hon inte vad hon skulle göra. -Ska vi inte hitta på något att sticka eller brodera, eller kanske ett litet sömnadsprojekt, sa jag glatt direkt! -Nej mamma, slöjd, både trä och sy, var bland dom tråkigaste ämnena i skolan, svarar dottern direkt. -Men hallå, du var så duktig, och höll ju på lite här hemma, kontrade jag. Men så kom jag på anledningen till att hon hållit på härhemma...... Anledningen var hennes idogt pockande moder, som så gärna ville sälja in det hon älskar mest själv till sina barn. När jag tänker efter, så har mina andra tre barn inte heller varit så glada i slöjd. Trots att dom är rätt praktiskt lagda, och alltid kommit hem med fina alster. Och även producerat en hel del härhemma, även om det var som mest i mellanstadieåldern. (När dom fortfarande var lättlurade??) Men jag lyckades faktiskt "sälja in" en annan av mina idéer till dottern. Hon har alltid varit väldigt intresserad av att teckna och måla. Så jag sa; -"Men ta fram ditt skissblock och teckna lite då. Du var så duktig på högstadiet, och förut höll du jämt på att rita och måla. Tappa inte den kunskapen". Vi kom in på gamla teckningar, redskap och målarkurser hon gått som liten, och där såddes nog ett litet frö. För någon timme senare när jag gick runt huset för att tömma papperskorgar, satt hon på sitt rum med en modebok, skissblock och pennor. YES, tänkte jag. Men jag har lärt mig att inte bli för positiv och överreagera, då kan det ha "tvärsomeffekt". Så jag smög bara ut ur rummet, leende för mig själv. Jag tror på ALLT skapande-tror att människan utvecklas och mår mycket, mycket bra när hon åstadkommer något praktiskt arbete!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar