tisdag 26 februari 2013

På biblioteket

För tretton år sedan-jag hade arbetat ett år på Eriksbergsskolan-fick jag en förfrågan om jag ville göra en utsmyckning till biblioteket som skulle slå upp portarna i skolans nyrenoverade lokaler, mellan matsalen och aulan. Förutom att vara kommundelens bibliotek skulle det även fungera som skolbibliotek.
Vilken rolig utmaning! Jag fick en idé direkt, inspirerad av min vävlärare på textillärarutbildningen-Mariana Ericsson, som visade hur man kan använda annat än garn och trasor och väva med. Utsmyckningen skulle täcka en vägg i tidningshörnan. Vad passade då bättre än att väva med dagstidningar! Jag gjorde ett skissförslag som fick godkänt av chefsbibliotekarien, jag fick pengar till material och så var det bara att sätta igång. Varpade med blå, röd och svart mattvarp och solvade till en gles rips. Eftersom det var ett skolbibliotek skulle självklart eleverna vara med och hjälpa till. Alltså fick alla elever i årskurs nio till uppgift att väva under ett lektionstillfälle. Det var bara Uppsala Nya Tidning som slogs in! Själva monteringen gjorde jag själv. Betsade rundstavar som träddes in på olika platser och så knåpade jag ihop små gubbar. Deras huvuden var av vadd och nylonstrumpor så att det gick att sy ansiktsdetaljer. Kroppen var av skumgummi och piprensare och så sydde jag små kläder till.  I deras händer satte jag små minitidningar som jag klippt och klistrat, och så placerade jag de små gubbarna på rundstavarna, där det såg ut som om de satt och läste. Det blev riktigt bra!
Anledningen att jag kom att tänka på den just idag var att jag fick ett mail med en fråga från en biblioteksbesökare om det gick att beställa sådana gubbar. Jag skulle ändå in på biblioteket för att låna en bok innan jag gick hem från jobbet, så då passade jag på att ta ett foto på väggen. Tyvärr sitter den ganska högt, och jag hade bara mobilen, så det blev ingen närbild på gubbarna. Jag har svårt att fatta att det gått tretton år sedan den gjordes-tiden har gått snabbt. Biblioteket har renoverats om ganska nyligen, men utsmyckningen fick hänga kvar, och det känns roligt.
Om jag ska börja knåpa ihop nya gubbar? Det har jag inte bestämt än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar