onsdag 3 april 2024

Snacka om återbruk!


 Här är starten på en trasmatta som ska vävas till köket. Jag brukar ha en ripsmatta i brun-vita nyanser varje sommar, som passar så bra till gardinkappan som mamma broderade, men i fjol höll inte den mattan ihop längre, så nu blir det en trasmatta istället. Trasorna har mamma klippt, det är gamla påslakan och köksgardiner från barndomen i den här. Men jag har blivit tvungen att "låta den vila" ett tag, för jag har vävt in en röd, smal rand, som jag inte är helt säker på huruvida den ska vara där eller ej.  Får sova på saken och kanske ser jag med nya ögon i morgon.

Hade glömt bort hur dammig man blir av trasmatts-vävning. Blir täppt i näsan och måste snyta mig, och då blir näsduken färgad av tras-dammet, och min ylletröja fick lov att skakas genom fönstret, det dammade rejält!

På 70- och 80-talet  vävde jag ganska mycket trasvävar och sålde till bekanta och bekantas bekanta. Sen blev det en del vävt till mig själv och till presenter. Nu var det som sagt längesedan, och jag har nog inte lika stor lust kvar längre heller. Använder inte mattor i lika stor utsträckning längre, och mina barn är inte alls intresserade. Modet ändras. Men en ny köksmatta vill jag ha och så ett par små sängmattor till källaren ska det bli. Trasor har jag i mängd! Mamma tog till vara alla gamla textilier, och jag har många kg ligger i gömmorna. Dock är inte allt av så bra kvalitet, men jag sållar och använder det jag kan.

Här kan man snacka om återbruk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar