tisdag 9 april 2024

Dags för säsongsskifte i garderoben


Idag bjöds det  vårväder, så pass att jag inspirerades till att ta ner min vår-sommargarderob från vinden och börja stuva undan vinterkläder!
Jag konstaterade två saker;
1. Blått och vitt är den rådande färgen. Jag har haft en rosa period då jag var 16-17, av den syns inte ett spår. Jag hade en brun period 17-26, där finns en tröja och en kjol fortfarande kvar. På 80-talet var det populärt med färganalys, vilket jag också gick och då togs brunt ut som en vardagsfärg och korall mot rött som min festfärg. Då skaffade jag en hel del rött/korall, en färg som jag fortfarande tycker om. Marinblått var bra för att framhäva min ögon, sades det. Och nu är det blått i flera olika nyanser som nog är min mesta favorit!

2. Jag insåg också att det nyaste som fanns i min garderob var 2 par friluftsbyxor från Lundhags, inköpta för 2 år sedan. Annars är det senaste kläder jag fått överta efter döttrarna, och så finns det väldigt mycket gammalt inköpt och delvis sytt. Och vi snackar 15-20 år sedan!
Jag kan då inte beskyllas för att vara någon stor klädkonsument! Men jag erkänner att jag själv blir lite trött på mitt sparande, eftersom flera av dessa plagg bara burits från vinden ner till sommargarderoben, och så på höstkanten tillbaka till vinden igen. Utan att jag använt dom....
Ja, jag erkänner att jag har svårt att göra mig av med plagg. Man vet ju aldrig om jag skulle få lust att använda det igen.....
Suck!

Den ljuvliga värmen hade fått gräslöken att skjuta i höjden, så till lunch premiärklippte jag några goda strån att ha på min lunch-macka!

Jag är gräsänka sedan igår och till imorgon kväll. Maken är på styrelseuppdrag i Lund och Malmö. På torsdag eftermiddag ska jag åka iväg, så då är det makens tur att vara gräsänkling i fem dagar. 
Jag återkommer här i början av nästa vecka!

                                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar