onsdag 13 december 2023

Som sagt, det blir väl jul ändå....


 Jag har inte adventspyntat som jag brukar i år. Hann aldrig ut i skogen för att hämta ris innan snön föll och täckte hela landskapet. Så det blev ingen dörrkrans och jag har varken tall eller enris som brukar pryda i urnor både i källar-hall och på entré-plan. Men tänk, jag tror att det blir jul ändå. Det gick ju bra att vara utan gran, som vi slutade med när vi började fira jul i Dalarna. 

Det jag börjat planera för nu, det är julmaten. Idag var jag och började handla och nu ska jag sätta mig och detalj-planera och skriva listor i familje-chatten, vad var och en ska göra eller köpa. Tänker att dom som förvärvsarbetar behöver få veta i god tid, så det inte blir någon stress. Men det blir det säkert ändå. Jag har erbjudit mig att göra det mesta, eftersom jag har tid, men jag förstår att man vill känna sig delaktig. 

I morgon blir det dock annat än jul att tänka på. Maken och jag ska bila ner till Tranum, utanför Lidköping för att gå på hans lillasysters/min svägerskas begravning. Det blir tungt, och vi har bokat hotell för att sova över natten och slippa köra fram och tillbaka samma dag. Idag köpte jag ett tio-pack vita rosor och så var jag i trädgården och knipsade av ljung och idegran så att jag kunde göra egna handbuketter. Med ett lila band runt stjälkarna tyckte jag det blev riktigt fint. Det är trevligt att leka florist ibland. Nu ska jag stryka blusen jag ska bära så att allt är färdigt, vi måste åka tidigt i morgon bitti.

Av Lucia-dagen har jag inte märkt något mer än en och annan tärna och stjärngosse på instagram. Får nog ta och sätta på lite stämningsfull musik och värma varsin mugg glögg innan middagen så att man får känslan i kroppen.

Och skulle det inte bli av, så går väl det också bra. Som sagt, det blir väl jul ändå...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar