tisdag 19 december 2023

Man måste ju tänka på julkänslan också.....

Idag har jag varit och handlat det som ska ätas och drickas under julhelgen. Vi har skalat ned väldigt mycket från de julbord som serverades i mitt barndomshem. Tack och lov. Jag är ingen älskare av julmat, och känner inte igen mig i beskrivningen att man blir så däst, övermätt och går upp flera kilo under juldagarna. En sillbit med snaps och så vår Gotlandslimpa med en bit julskinka med senap, det är mina favoriter och måsten!


Sen tycker jag det är trevligt med en gindrink frampå julaftonskvällen. Det har blivit en ny tradition sedan tre år tillbaka. Så idag inhandlades gin och en tonic med granskott, som känns lite julig.


Så ser jag egentligen mer fram emot dagen före och efter själva julafton, då jag har planerat annan mat och köpt vin att servera till.


Julklappar avskaffade vi för flera år sedan, vi köper ett paket var för en hundring och så kör vi julklappsleken för de vuxna. Till barnen blir det paket. Jag föreslog för maken att vi skulle hoppa över paket även till barnen i år, dom får så himla mycket grejer ändå och blir nästan "blasé". Men det tyckte inte maken, så han har varit i leksaksaffären och handlat. 
Själv har jag idag slagit in ett litet paket som jag tänker ge till vår gymvärd i morgon bitti. Han är så himla glad och trevlig och sprider så god energi, varje tidig morgon, så han sätter liksom ribban för dagen. Sådana paket tycker jag om att ge. De där oväntade, som inte är något märkvärdigt, men blir en överraskning. (Jag har stickat två mini-julstrumpor och fyllt med godis och trisslotter.)
Sen är det där med att jag inte gillar julmat, inte riktigt sant. Om man nu räknar kola, pepparkakor och annat sött till mat.... Där kan jag liksom inte hejda mig när jag börjar äta! Som alldeles nyss när jag kokat lingonkola och gjort en cheescake med saffran. Oj, oj vad jag har slickat bunkar och provsmakat!
Vi får väl se hur magen kommer att må, men man måste ju tänka på julkänslan också....

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar