fredag 7 januari 2022

Är den redo att släppa taget om mig?



 Solnedgången lyser starkt på den översta bilden! Men det var för två dagar sedan. Idag låg dimman tjock över Insjön. Allt vara täckt av snökristaller och rimfrost och det har inte varit mycket till ljus utomhus. Vi började dagen med scones och marmelad och sen satt vi och kämpade med vårt pussel. Mitt på dagen bilade vi till Leksand. Medan dottern tog covid-test handlade jag mat och vin. Därefter tog vi en vintervacker promenad längs Siljans strand. Tillbaka på Vintergatan bryggde vi starkt kaffe och åt av muffins som jag bakade häromdagen. Sen fick vi tända alla lampor och fortsätta med pusslet. Det är svårt och ibland frustrerande, men samtidigt en sysselsättning som gör att tiden försvinner och man kopplar av och hinner prata om allt mellan himmel och jord. T ex gick jag igenom Sofia Sivertsdotters fredagsfrågor;

1.  Vad behöver du mest just nu; tystnad eller musik?
2. Vad ser du fram emot i helgen och i januari månad?
3. Vad längtar din kropp efter just nu?
4.  Vilket av dina 6 sinnen ( smak, hörsel, känsel, syn, lukt och intuition) upplever du är mest utvecklat respektive outvecklat hos dig?
5.  När kände du dig sprickfärdig av lycka och energi senast?
6.  Vad eller vem inbillar du hindrar dig från att leva exakt det liv du drömmer om?
7. Vad är du redo att släppa taget om och lämna bakom dig?
8. Vilken del av ditt hem behöver mer kärlek, omtanke och skönhet från dig eller någon annan?
9. Inom vilket område i livet behöver du förändra ditt sätt att vara och verka?
10. Om ditt 10-åriga jag såg dig nu, vad skulle hon säga?
11. Om du fick obegränsat med inre och yttre resurser, kraft, stöd och mod från och med nu, vad skulle du då skapa?
12. Hur skulle du vilja förenkla ditt liv?
13. Vem ska du be om hjälp idag?
14. Vad är du mest stolt över just nu?
15. Vilka människor inspirerar dig allra mest och varför?

För egen del tänker jag (fråga 7) att jag verkligen är redo för att släppa taget om oron som är en irriterande del i mitt liv. Den där oron som kommer på nätterna och mal i mitt huvud. Den som inte är konstruktiv bara tärande. Den som inte gagnar något, bara skänker olust och sömnbrist. Jag är så redo att släppa taget om den. 
Frågan är om den är redo att släppa taget om mig.......?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar