fredag 31 juli 2020

Cykelsemestern som fick ett snöpligt slut

"Göta Kanal, mitt ideal, där simmar sällan någon haj eller val......"
Ja den gamla svensktopps-låten från 1971 dök upp i mitt huvud när maken och jag trampade längs med kanalen i söndags.
Vi bilade till Norrqvarn hotell, där vi bokat rum och som blev vår utgångspunkt. Vi cyklade åt båda hållen, rejäl motvind mot Tåtorp där vi rastade med matsäck.

Sedan lättare åt andra hållet ända till Sjötorp vid Vänern. Totalt blev det 8,5 mil, och det kändes i rumpa och knän.

Dagen efter styrde vi kosan mot Kinnekulle och hade Hällekis som utgångspunkt för cykling. Det blev "bara" 4,5 mil, men ganska tufft ändå pga nivåskillnaderna och en hel del terrängcykling. Fantastiska vyer och rolig cykling!

Vi sov över på vandrarhem i Lidköping och dagen efter blev det en paus i cyklandet för att vi skulle hälsa på hemma hos svägerskan och hennes sambo som bor i Tådene ute på västgötaslätten.

Ett spektakulärt hem med oväntad inredning och ute på gården en musei-mack och gamla bilar. Passionerade i sina samlingar av motorcyklar, elgitarrer, gamla grejor, hemska dockor och galna inredningprylar och båda maken och jag tyckte dom skulle passa perfekt till tv-programmet "Vem bor här".
På kvällen anlände vi Borås där vi installerade oss i dotterns studentrum.
Morgonen efter, när vi skulle gå och köpa frukost, upptäckte vi att någon under natten stulit den ena av våra cyklar från biltaket. Man hade tydligen försökt lyfta ner hela takräcket, vajerlåset var avklippt och sen måste man blivit avbruten och inte hunnit få med sig mer än en. Så min positiva make tyckte väl ändå att vi fick vara tacksamma för det.
Där fick alltså cyklingen ett snöpligt slut.

Vi stannade ändå över dagen och gick på abecita konstmuseum och jag fortsatte även till Gianni Versace retro-perspective-utställningen, men igår bestämde vi oss för att bila tillbaka till Uppsala.

Vi stannade ändå till för en natt i mitt Södermanländska paradis där kusin Åke bjöd på den möraste hjortsteken och trevligt umgänge.

Nu är vi tillbaka i stan, har packat upp och satt på en tvättmaskin och håller på att planera för kajakfärd. Förhoppningsvis drar vi iväg redan imorgon.