söndag 19 juli 2020

Solen och vindarnas ö - vi ses en annan gång!






Nio år gamla bilder, sommaren 2011.
Det var den sommaren maken och äldste sonen besteg Kebnekajse medan jag och döttrarna bilade till Öland. Det var också den sommaren massakern på Utöya skedde.

Att jag gör denna tillbakablick beror på att jag idag, och en vecka framåt, skulle befunnit mig på Capellagården på Öland och startat en kurs i Akvarellmålning och broderi. Hade sett fram emot det.
Men så kom Corona. Visserligen får vi resa inom landet, men kursledarna tillhörde riskgruppen och valde att ställa in.
Maken skulle befunnit sig i Olympusbergen i Grekland och vandrat med en god vän.
Men inte sitter han och tittar på gamla resebilder från Grekland inte. Nej han har energi för sju och har dammsugit bilen invändigt,  har varit och köpt virke till trädäckets skärmvägg,  har tittat på fotbollsmatchen Sirius-Norrköping via nätet,  har beställt loungemöbler och nu är han och spelar golf.
Han är inte lika loj som jag.

Men jag tänker att någon ska vara det också. 
Själv har jag just satt in en plåt rosmarinkryddade rödbetor i ugnen. Det ska bli en rödbets- lax- och chevre-paj till middag. Lagom till dottern kommer från jobbet vid 19. Och hon är nog lagom loj ikväll! Hon ramlade innanför dörren vid halvfem-tiden i morse efter en födelsedagsfest, och så har hon jobbat sedan klockan 10.30.

Och Öland ligger ju kvar.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar