torsdag 2 juli 2020

Önskar nästan att jag hade en bössa......

Igår, till middagen, ställde jag ut tre ljusstakar för värmeljus och tände till middagen.
Minns i fjol hur behållarna till värmeljusen spårlöst försvann när jag lämnat dom ute över natten. Någon gång hittade jag en och annan på gräsmattan. Det sägs ju att skator älskar allt som glittrar, så jag misstänkte starkt att vi haft besök av dylika.

Jag hade hängt tvätt på altanen,  vilket gjorde att bordet inte syntes ut mot trädgården. Det, plus att jag ställde tre blomkrukor med växter runt ljusstakarna för att skymma dom, gjorde att jag trodde att dom skulle få stå i fred den här gången.
Kl 05,00 vaknade jag med ett ryck. Jag hörde hur något liksom hoppade fram på altanbordet, OCH så det karakteristiska skatlätet. 
Skit!
Jag flög upp ur sängen, sprang ut i badrummet, slängde upp fönstret och sjasade. Hörde och såg två skator flyga iväg.
När jag tre timmar senare dukade frukost på altanbordet, så fattades två av tre värmeljus. Det tredje låg bredvid ljusstaken.
Förbaskade skator!! Vad gör dom med alla värmeljusbehållare??
Till saken hör att dom slagit sig ner i närmaste grannens lärkträd. Jag såg tidigt i våras hur två skator flitigt flög fram och tillbaka med pinnar och torra grässtrån, det var ett storbygge på gång, och jag förstår inte varför våra grannar lät dom hållas. Det är ett himla kraxande och liv från morgon till kväll OCH det ser skräpigt och fult ut i lärkträdet. Undrar om det inte t om är ett tvåvåningsbygge, kanske t om två skatpar som bosatt sig där.
Önskar nästan att jag hade en bössa! 
Min kusin gick och hämtade sin, en sommarkväll för några år sedan, när det var en skatfamilj som satt och skränade i ett träd nära där vi skulle grilla och njuta av kvällsfriden. När han skjutit sitt skrämskott, rakt upp i himlen, så blev det tyst.
Men ikväll har jag i alla fall inga värmeljus ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar