tisdag 4 december 2018

Idag har Barbro namnsdag

När jag letade efter ett särskilt alfabet i korsstygn, på jobbet idag, så hittade jag detta i en gammal märkbok från sent 40-tal. Det var väl då namn som Barbro, Kjell, Leif, Ulf, Gunilla m fl, var populära. Idag har jag inte hört någon döpa sitt barn till Barbro. 
 Men det passade bra att hitta det just idag, eftersom det är min namnsdag. Hurra för mig!
Kanske ska jag ta och brodera det på ett örngott eller en handduk någon dag.


Nu sitter jag och dricker namnsdagste och knaprar pepparkakor. Dom blev extra knapriga och kryddiga i år, riktigt, riktigt goda!

Annars har eftermiddagen och kvällen ägnats åt veckohandling, matlagning, mangling, strykning och så tillskärning av knappt 200 tyglappar till ett nytt sömnadsprojekt.


Skulle gärna sätta mig vid symaskinen nu, men kvällen börjar bli sen, och jag behöver mina sju timmars sömn för att vara snäll mot eleverna imorgon!

Innan jag somnar, läser jag Sofia Sievertsdotters "10 tankar för december".

Ibland behöver vi bara skala bort något.
Använd vila som en väg för vishet.
Lyssna på drömmarna, inte det förflutna.
Frihet är att varken sänkas av kritik eller lyftas av applåder.
Vart och varför är viktigare än hur.
Någonting nytt väntar alltid på att födas.
Tystnad är för själen vad en storstädning är för ett hem.
Ett litet nej kan vara ett stort steg för framtiden.
Livet är bäst inringat av det ogreppbara som ser längre än vi.
Varje cell som sjunger ja är livets sätt att viska; fortsätt, du är på rätt väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar