torsdag 6 september 2018

Kyrkogårdsvandring

I min almanacka stod för kvällen inskrivet två olika aktiviteter.
Det ena var "prova på Bollywood"
det andra var "kyrkogårdsvandring"

Eftersom jag varit på ett gympapass på lunchen, så valde jag kyrkogårdsvandringen. Kanske inte låter lika lustfyllt och roligt, men jag tänkte att dels får jag vara ute i friska luften, och dels får jag veta mer om den plats där mina föräldrar och svärföräldrar ligger begravda, och en plats som jag tycker mycket om att promenera igenom.

Det var en skara på drygt 20 personer, med hög medelålder som följde en guide, en kvinna som själv arbetade på kyrkogården. Hon var kunnig och behaglig att lyssna till. Kvällen var vacker.


Olof Hellströms klockstapel från 1965


Minneslunden. Här ligger ca 3000 personer begravda, bl a mina föräldrar och en f d svåger. Vattnet kommer från en naturlig källa.


Slånbärsbuskar.


Apel-lunden...


...framför Trädkyrkan.


Långa häckar med Aroniabär inramar delar av kyrkogården som i fyrkanter, och är planterad efter gamla skiften 

Det är så genomtänkt, så med naturen, så vackert och välskött med kärlek och kunskap. Och fint att flera religioner, med så pass olika traditioner kring döden, ändå kan samsas på samma plats.

Man kanske skulle tinga sig en plats här.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar