onsdag 5 september 2018

Knivskuren!

Det är inte fullt så dramatiskt som det först kan låta, men jag har faktiskt blivit knivskuren av en elev idag!

Särskoleklasserna håller på med lappteknik. och idag hade flera kommit till momentet att skära rent tygkanterna med en rullkniv. Den ser ut ungefär som en pizzaskärare, liksom rullar och är väldigt vass.
Jag hade visat och låtit två elever skära. Man lägger kniven mot en linjal och drar längs med kanten. Jag håller ett stadigt grepp om linjalen så att den inte ska glida.
Gled gjorde däremot den tredje eleven......
Han kom inte riktigt igenom tyget vid första försöket, och vid andra försöket så gled han till och kom upp över linjal-kanten och rakt över mitt pekfinger!
Hoppsan, hejsan vad det sprutade blod!

I en timme höll jag armen högt och i ett hårt grepp med en pappersservett runt såret. Skolsyster var på kurs just idag så där fick jag ingen hjälp, men en kollega ställde upp och plåstrade om med kompress och förband. Ett hårt förband, som jag tänker ska sitta över natten, och så hoppas jag att det inte behöver sys!

Skoldagen gick över i föräldramöte och därefter hade jag packat väskan och bokat in mig på ett skivstångspass, men jag tordes inte gå, pga blodflödet.
Istället ringde jag maken och beställde ost, kex och rödvin.
Och så blev det!

Och mitt i detta så ringde äldste sonen och undrade vilken typ av restauranger jag vill äta på i London!
Mina fyra barn har nämligen bokat en weekend i London för mig och maken i mitten av oktober.

Så visst har jag det alldeles underbart bra!
Inte gnäller jag då över en liten knivskärning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar