onsdag 26 juli 2017

Alla dessa ljuvliga dofter!

Jag har rensat i trädgården idag! Legat på knä iklädd trädgårdshandskar, med kratta, spade och sekatör i högsta hugg. Krattat, grävt, klippt och rivit bort en massa ogräs. Det är galet torrt i år. Gräsmattan är alldeles gul och jorden, som annars brukar vara lertyngt hård, "rinner lätt" mellan fingrarna.
Och så är det alla dessa ljuvliga dofter!!


Rosor och luktärter! Lavendel! Isop! Dill! Basilika! Mynta! Timjan och Oregano! Svarta Vinbär!

De sist nämnda plockade jag för övrigt av bären på idag. Satt på en stol och plockade mig runt de två, täta buskarna, samtidigt som jag lyssnade på pod; Skäringer och Mannheimer. Jag skrattade högt och det gick som en dans att både plocka, rensa och frysa in.

Maken var iväg och cyklade Mountainbike och dottern jobbade sent och gick direkt ut för att fira en kompis födelsedag.

Dofterna fortsatte när jag ställde fram kvällens middag; Champinjonfyllda pastakuddar med räkor, vitlök och zuccini. Ett franskt rosévin och så min favorit; tryffelost med knapriga frökex!
Tack vare infravärmen kunde vi sitta ute till sent och smida planer för makens sista semestervecka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar