fredag 28 juni 2024

Närapå avundsjuk på mig själv.....

I onsdags förmiddag bilade vi ut till Öregrund med kajakerna på taket, tog färjan över till Gräsö och bilade upp till Långanäs, där vi startade vår kajaktripp. Här har vi varit otaliga gånger förut, och jag vet att maken helst ville att vi skulle till Söderarm, men nu skulle blåsten varar lynnigare där. Jag har varit lite tveksam också, eftersom man där behöver korsa en drygt 1 km bred farled, där all färje- och gods-trafik till och från Finland går. Jag har ingen lust att hamna ivägen för en Vikinglinefärja..... Då är man nog körd!


Vi paddlade inte så långt förrän vi fann en bra ö att sätta upp tältet på. Vi åt vår Sallad Nicoise, "boade in oss" och gav oss sedan ut på en ljuvlig kvällspaddling. Vinden hade mojnat, temperaturen var behaglig och ljuset magiskt. Sen hade vi räkfrossa och vitt vin i sällskap med solnedgången, och det var då jag passade på att göra ett instagraminlägg. Äldsta dottern skrev med stora bokstäver; JAG ÄR AVIS!! Och när jag tittade på filmsnutten, så kände jag mig nästan avundsjuk på mig själv... Så knasigt, men det var så perfekt att man knappt kunde tro att det var sant, eller att man verkligen kan få uppleva något dylikt och att man får ha det så bra!


Morgonen efter när vi drog upp blixtlåset på tältet, så mötte oss denna utsikt kl 7.00.


35 minuter senare hade dimman lagt sig som ett lock över hela Gräsö. Vi satt utanför tältet och läste på förmiddagen, prognosen sa att det skulle vara klart väder vid 12, men så blev det inte. Då gav vi oss ut i alla fall. Maken är en fena på kartläsning, så jag är helt trygg med att paddla med honom, även i dimma.


Strax före kl 15 släppte den ändå greppet, vi la till vid Malbådan och åt vår lunch och så sken solen och vi fick en lång, skön paddling innan vi var tillbaka vid Utterbådan, där vår boplats var.


Glömde nästan berätta om sällskapet på ön. Fick efter frukost plötsligt höra ett konstigt, klapprande ljud, och när jag tittade upp, hade en skock getter nyfiket närmat sig vårt tält. Så söta, men vi ville ju inte direkt ha dom i tältet, har hört att getter äter i princip vad som helst, så jag blev lite orolig för vårt tält. Men det hade jag inte behövt vara. Inget hade hänt medan vi var borta under dagen.


Getterna kom tillbaka när vi ännu en kväll fick detta magnifika skådespel under kvällen. 
I morse vaknade vi till blåst. Vi visste det och hade planerat för att åka hemåt. Det blev en skumpig paddling tillbaka till bilen, men temperaturen var hög och vinden som en varm hårfön!
När vi tog färjan tillbaka till Öregrund, så gick också startskottet för Gräsö Runt, och vi stannade kvar en stund i Öregrund för att stå och kika på de fina, gamla båtarna som seglas och ros. Sen gick vi en promenad i den vackra orten, där maken har så många barndomsminnen. Avslutade med en fika i trädgården på Vilmas konditori, innan vi bilade hem till Uppsala.
Nu har vi packat upp, spolat rent kajakerna och hängt upp i garaget, duschat oss själva och sitter med varsin GT på altanen. Det är 30 grader varmt och regnet som utlovats, har ännu inte kommit, bara lite åskmuller långt i fjärran. Men jag hade inte velat sitta ute på ett skär i åskmuller och blåst, så det känns bra att vara hemma igen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar