tisdag 25 juni 2024

Gilla läget


Här satt jag kvar en stund efter frukosten, under parasollet för att få skugga, och tillgodosedde mitt behov av att få skapa något. När jag inte haft något handarbete på ett tag börjar det liksom klia i fingrarna, en rastlöshet som måste tillgodoses. Så jag grävde bland mina garngömmor och påbörjade en stickning.

Egentligen skulle jag denna vecka, befunnit mig på Mora folkhögskola. Jag hade kommit in på en broderikurs med Karin Derland, en väldigt duktig brodös. I fyra års tid har jag sökt till hennes kurser och äntligen kommit in, och så fick jag för ett tag sedan reda på att årets kurs blivit inställd. Gissa om jag blev besviken!!

Nåja, det är ju högsommartemperaturer och kan bli paddling istället, så det är bara att gilla läget.

Gilla läget är även fallet med mina glasögon. Den uppmärksamme, kan på fotot ovan se att skalmen på mina bågar sitter fast med silvertejp. Det kan gå så, när man tältar med barnbarn.... Jag var till optikern, men det var så pass trasigt att det inte går att laga, så jag får vackert köpa nya, och då måste jag börja med att göra en synundersökning. Det fanns ingen tid förrän en bit in i juli, så under tiden får jag klara mig med tejp. Blir en dyr historia också, jag anmälde skadan till försäkringsbolaget och fick till svar att självrisken är 1500 kronor och så blir det 80 % åldersavdrag eftersom mina nuvarande glasögon är 8 år gamla. När jag fick beskedet, tänkte jag först inte riktigt klart och jag läste högt för maken och utbrast; -varför ska man diskrimineras för att man är gammal??  -Ibland undrar jag hur smart du är, svarade han, det är inte åldersavdrag för dig, däremot för glasögonen.  Nåja, vi kan alla tänka fel ibland....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar