torsdag 13 juni 2024

Det är något visst med skolavslutningar!

 I går morse var vi på Flogstaskolan och vårt barnbarns skolavslutning. Han har gått ut årskurs två. Välkammad och iklädd ljusblå skjorta och shorts satt han och strålade ikapp med solen, tillsammans med sina klasskamrater. Redan där fick jag en liten tår i ögat. Tänk att han redan är så stor! Sen fortsatte det med tårflöde när alla klasser, i tur och ordning, gick fram på "scenen" för att sjunga sina inövade sånger. Tänk så olika barnen är, vilka personligheter. Några stod blyga och stumma, andra artikulerade tydligt och rörde sig i takt med musiken. Några var uppklädda som små disney-prinsessor med glittrande syntetkläder, andra hade sina vanliga kepsar och t-shirts. Och jag tänkte tillbaka på mina "jobb-skolavslutningar" att dom här små telningarna om några år ska bli bröliga och fnittriga tonåringar. Stökiga eller ordningssamma, glada eller allvarsamma, studiemotiverade eller skoltrötta. Blev en smula nostalgisk. Men så när vi klämde i och sjöng Den blomstertid nu kommer, ja då torkade jag tårarna och klämde i för kung och fosterland och kände att NU är det SOMMAR!

(Säger jag, som tyckt att jag haft "sommarlov" sedan jag gick i pension, för två år sedan!!)

Skulle "fira in sommarlovet" med mina slöjdlärar-kolleger på 7 Flaskor, vilket jag gjorde, dock blev vi bara två, då en hade sträckt ryggen, i samband med skolans flytt. Min gamla arbetsplats ska nämligen tömmas och skolan ska husera i tillfälliga lokaler i Rosendal, medan man bestämmer om de 60 år gamla byggnaderna ska rivas eller restaureras. Jag hoppas verkligen på de senare, den här skolan är ritad och byggd för att passa in i bostadsområdet, den borde nästan byggnadsminnesförklaras, tycker jag. Men jag är så tacksam för att slippa jobba i  skolan numera. Fick t ex höra att när en klass, tillsammans med klassföreståndarna planerat för en badutflykt, ja då la sig skolledningen i och bestämde att man måste göra en riskanalys... Vart är världen påväg, undrar jag!?!!


Maken håller på med köksbestyr hela dagen, då han ikväll bjudit hem f d arbetskamrater på en sommarfest. Själv ska jag "fly fältet" då jag blivit bjuden på middag hos min syster och därefter ska vi gå på konsert i Botaniska trädgården "Music in the garden" (varför heter allt på engelska nuförtiden?)
Imorgon kommer äldsta dottern hem då hon är bjuden på trädgårdsfest. Det är vår äldste son och hans kamrat som bjuder till fest med anledning av att båda nyligen fyllt 40.
Vi föräldrar stod dock inte med på inbjudningslistan, då vi förväntas vara barnvakter....
Olika falla ödets lotter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar