måndag 24 juni 2024

Barnatro...

...ja, nu är det inte den gamla andliga sången jag tänker på, den som man hörde "Lapp-Lisa" sjunga i radion då jag var barn. Skulle hon förresten få kallas Lapp-Lisa nuförtiden??

Nej jag tänkte mer på midsommarhelgen som gått, då maken och jag paddlat kajak i ett riktigt sagolandskap. Och jag, som är en ganska så barnslig, fast stor och gammal människa, i mitt huvud satte fantasin igång. 
'

Vi bilade med, kajakerna på taket, till Kloten (på gränsen Västmanland-Dalarna) där det finns ett vildmarksområde med gott om vattendrag. Mörka sjöar som pyntades av fagra vita näckrosor och klargula kabbelekor. Täta skogar med steniga stränder. Bara det satte igång fantasin om oknytt och troll.
Och när makens kajak, plötsligt stötte emot en överraskad storgädda som plaskade till, så tänkte jag först att det var någon form av sjöodjur!
Vi paddlade i tre dagar i flera olika sjöar, så det blev en del lyft med kajakerna, där det var stigning med dammluckor och små vattenfall.


Midsommaraftonen band jag en krans av kabbelekor och björkris, och den fick såklart vara med när vi tog kvällsbadet, där vi slagit läger på en liten ö.
Kändes tryggt med en ö som inte hade så tätt mellan träden. Jag tänkte nämligen på björnar och vildsvin, och stora älgar. En stor älgko stod och glodde på oss, bara 50 meter ifrån där vi paddlade förbi, och hon verkade inte det minsta rädd.


Vi tände en brasa och satt uppe till solen gick ned.


Och vid 4-tiden när jag kröp ur tältet bara för att kika, ja då såg jag hur älvorna dansade över sjön i den bleka morgonsolen!


För att inte tala om alla små grådvärgar jag såg plira emot oss, när vi paddlade längs de steniga stränderna!


Har jag sagt hur mycket jag älskar att paddla kajak?


Och älskar att tälta? Och hur bra all mat smakar när man avnjuter den utomhus?

Vi kom tillbaka till Uppsala ganska sent i går kväll. Nu håller vi på med lite lagning av tält och annat småfix av prylar som man behöver, och om det går enligt planen, så ger vi oss snart ut igen!

Och nu har jag läst hela texten till den andliga sången Barnatro, och jag måste erkänna att den är inte direkt i min smak, mera avsmak..
Lyssna på den om du vill och fundera på vad du själv tycker!

 Lapp-Lisa med Barnatro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar