onsdag 31 augusti 2022

Sista augusti





 Så har den kommit, den allra sista sommardagen. Om man ska gå efter almanackan. I morgon skriver vi september, som ju räknas som en höstmånad.

Maken och jag befinner oss på Vintergatan 7 i Insjön. Vi lever det goda livet! Har cyklat längs Siljansleden och genom fager dala-bygd klädd i sensommarskrud. Vi har vandrat i skogar tillsammans med Frasse och fyllt korgen med lingon och kantareller. Luften är lite krispig och klar. Blev inget gym i morse, men efter 6 km vandring i kuperad terräng och därefter 3 timmar med en handgräsklippare så känns kroppen mer mör än efter ett gympass. Jag tog en dusch, hällde upp ett glas vin och satte mig ute i trädgården med min stickning ett slag. Det doftade underbart från luktärtsodlingen och solens strålar värmde skönt, innan dom försvann bakom björkarna på granntomten mitt emot. Nu håller maken på att förvälla kantareller och svänga ihop en rödavinbärspaj. Jag ska strax göra en grön ärtsoppa och så blir det kvällsumgänge med dottern när hon kommer från jobb och träning.

Vi tackar för sommaren som varit så fin och så välkomnar vi hösten och ser fram emot den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar