söndag 21 augusti 2022

När det ena ger det andra....

... och det tredje och det fjärde......

Vårt radhus är byggt 1972. Den första som bodde här var byggmästarens dotter med familj. Därefter blev det ett kollektiv med 9 personer. Jag har sett bilder ifrån den tiden, och om du har sett filmen "Tillsammans" så vill jag bara tala om att precis så såg det ut här då! Jag vet inte riktigt hur länge kollektivet fanns här, men när vi köpte huset 1995 så bodde här en baptist-pastor och hans hustru. Sen kom då vi. En familj bestående av två vuxna och 4 barn. Under de 27 år vi bott här har barn kommit och gått, jag var dagmamma under några år och då blev detta radhus även min arbetsplats. Det har även varit "generationsboende" i två omgångar. Sönerna med familjer har bott här under stambyte och renovering, och i glapp mellan bostadsköp.
Till nästa helg är det dags igen!
Då kommer son med familj att flytta in för 5 veckor.
Alltså hade vi en del att ombesörja. Det behövde göras plats för säng, kläder och diverse bohag.
Så jag började med en byrå som skulle tömmas och sängkläder som måste stuvas undan. Det betydde att jag måste göra plats på annat ställe. Det betydde att jag behövde rensa och stuva om i linneskåp och förråd. Högar växte på olika ställen och jag omorganiserade så gott det gick. 
Maken skruvade upp nya taklampor. Vi var iväg och köpte nya eftersom de gamla gått sönder och vi har klarat oss genom sommaren, men snart kommer höstmörkret och det var skönt att få det gjort.
Vi behövde också få mer plats i frysskåp och box så boxen skulle frostas av och inventeras. Hade fått tips om att ställa in en kupévärmare för att skynda på processen, och det var verkligen ett bra tips. Det gick så snabbt och lätt!
Men så trött jag blev!
Tog mig en promenad till kyrkogården för att rensa ogräs och plantera lite nytt. Här ståtade ett stort fält med solrosor och lyste så vackert i solskenet.


 Och jag tänkte då på att visst blev det en dominoeffekt på röjandet idag, och ja, jag blev lite matt. Men tänk då familjen som ska röja ur ett hus dom hyrt, för att om en dryg månad flytta in i ett nytt hus som ska hyras. Dom måste gå igenom och magasinera stora delar av sitt bohag. Vad kommer man att behöva? Vad kan förvaras i kallförråd utan att bli förstört? Vad måste stå i varmförråd? Så mycket större projekt dom har framför sig. Jag kände under promenaden att mina krafter sakta återvände. Vem är jag att klaga? För deras del är det nog så att det ena ger det andra osv ända upp till det hundrade.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar