måndag 29 augusti 2022

Tomater, tomater!


 Tomater innehåller lykopen, en antioxidant som stärker immunförsvaret och skyddar huden mot solens farliga UV-strålar. De innehåller krom som stabiliserar blodsockret. De innehåller folsyra och kalium som motverkar benskörhet. De innehåller vitaminerna A, C, E och B6. Forskning visar också att tomater kan ha en positiv inverkan på fysisk stress vid träning, genom att kroppen inte slits lika mycket.

Med tanke på att vi sedan flera veckor tillbaka skördat kilovis med tomater från makens odlingar i vår lilla radhustäppa, så är vi väl vid det här laget riktiga friskusar! Det bästa är att man inte tröttnar på att äta dom heller. Varje måltid skär jag ett gäng, tar en liten nypa strösocker på och låter dom rinna av i ett durkslag. Sen varvar jag tomater, basilikablad och små mozzarellabitar. Några drag på svartpepparkvarnen och några korn flingsalt. Alltså det är såååå gott. 

Igår gjorde jag en annan variant och la små hela tomater varvat med bitar av vitlök i en ugnsfast form. Hällde över olivolja och lite salt och så fick dom gotta till sig i 200 gr ugn i 40 minuter. Det var också såååå galet gott!!

Vilken lyx att bara kunna gå ut och plocka i trädgården! Nu har jag precis plockat en stor plastbytta full och lagt i en korg. Vi ska strax bila upp till Insjön för några dagar. Tänker att den nyinflyttade familjen behöver "boa in sig" på egen hand hos oss, hitta sina rutiner och få en vardag i detta tillfälliga boende, utan att vi hänger över dom. Fast barnbarnen blev lite besvikna, det hörde jag. 8-åringen hörde sig för om vi inte i alla fall skulle hinna hem till fredagsmyset, så det har jag lovat! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar