söndag 7 juli 2013

Slängt offerkoftan (för den här gången)...

När jag lagt mig igår kväll och som vanligt i tankarna gick igenom dagen, fick jag riktigt dåligt samvete för mitt frosseri i självömkan som jag ägnat mig åt under dagen och skrivit om här på bloggen. Hur i all sin dagar tänkte jag egentligen?! Med vilken rätt klagar jag som har det så bra förspänt?! Visst har jag fått ryggskott och det gör ont och gör mig orörlig, men det kommer ju att gå över. Och eftersom jag gärna vill tro att allt har en mening så tänkte jag att jag kanske drabbats av detta för att få tid till reflektion! Sådan tid som jag ofta  kan sakna i vardagen!
Bestämde mig för att göra något bättre av dagen idag.
Alltså vaknade jag med rätt inställning i morse. Som Torkild Sköld även skrev på ett fb-inlägg imorse; "You can´t control the things that happen to you, but you can control the way you react to them"!!
Efter frukost gick jag tillbaka till sängläge och läste ut boken jag köpt på Mia Törnbloms föreläsning i våras. Signerad "till Härliga Barbro" från Mia. Bara det fick mig på bra humör!!
Till kaffet mitt på dagen satt jag med anteckningsbok och penna och skrev ett kontrakt till mig själv (ett av tipsen i boken). För att göra planer och drömmar mer levande skrev jag olika saker jag vill sträva efter/uppnå inom ett år. Jag filade länge och blev tillslut riktigt nöjd med vad jag plitat ned.
Då var det dags för Sommar i P1. Jag slog mig ned i solstolen och lyssnade. För tredje dagen i rad var det jättebra prat.
Sedan kom äldsta dottern hem och hade köpt med sig en tidning till mig. Sådant som jag brukar göra till henne när hon är krasslig! Det värmde! Jag bytte stol, hällde upp ett glas vitt vin och fortsatte läsa.
När yngsta dottern kom hem fick hon sminka mig eftersom jag var bortbjuden på middag. Hon är duktig på att lägga snygg ögonmakeup min minsting. Dock beklagade hon sig lite över min ögonlockshud; "Den flyttar sig hela tiden".......
Fick också skjuts till platsen för middagen. Och nu strax efter midnatt, har jag just kommit hem från en mycket trevlig kväll med god mat och trevligt umgänge!
Visst finns det hopp om livet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar