söndag 15 april 2018

Helg med kvinnokraft


Dimma utanför fönstret i morse. Ett vackert fönster, eller hur!?!
Placerat i ett vackert hus i Söderköping, där en av kursarna bor. Textillärarkursarna, alltså. Vi som tog examen 1984 och har träffats två gånger per år sedan dess. 
Hon som bor i huset, hoppade av läraryrket och utbildade sig till skräddare, så huset inrymmer förutom bostaden, även en skrädderi-ateljé; "Synålen".

Måste erkänna att det även var lite "dimma i mitt huvud" när jag drog upp rullgardinen klockan 8.30 i morse. Blev sent kvällen innan, blev mycket vin kvällen innan.
Men var vansinnigt trevligt, och jag inser hur mycket jag saknat våra träffar. Jag har inte varit med på tre-fyra gånger.
Och jag har saknat dessa kvinnor och deras kvinnokraft. Deras personligheter, deras kunskaper, deras skratt!
Vi lärde känna varandra för 34 år sedan, blev ganska tajta genom studierna, med allt vad det innebar. Vi delar en historia som bara är vår. Vi hade förväntningar och drömmar. Vi hamnade i olika delar av landet och vi utsattes för olika öden som vi fortsatt att dela med oss av till varandra genom åren.


Vi stickar, dricker vin, äter gotter och pratar om högt och lågt.


Vi flanerar, promenerar och shoppar på lördagen.
Här är en fantastisk knapp-samling som värdinnan för helgen, införskaffat.


Vi äter och dricker gott.


Fem stycken av oss har inte deltagit på många år, jag och ett par till lite sporadiskt, en är död, men de fem som sitter runt matbordet på fotot, det är kärntruppen som troget alltid kommit till varje träff.
Nästa träff är planerad till september i Gävle.

Jag kom hem till stan ganska tidigt då jag behövde börja förbereda för kommande fredag, när vi ska ha en fest på skolan. Idag bakar jag chokladtårtor.

Vårtecken för helgen är de nya trädgårdsmöblerna som maken hämtat och ställt upp. Och doften av blöt asfalt som slog emot mig då jag klev av tåget. Ett stilla vårregn strilade över staden.

Får krypa i säng tidigt ikväll och försöka ta igen lite nattsömn.
I morgon bitti ska jag ha en sittning med elevhälsoteamet och rektor och gå igenom vår klass, då gäller det att dimman i huvudet lättat så att jag är klar och tydlig.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar