onsdag 18 april 2018

Diggilo Diggiley Digitalisering



Ack ja, detta 80-tal. Jag tyckte att jag var så snygg i mina lila tajts och turkosa oversize-tröja med stora röda plastörhängen och lila mascara. Diggilo-Diggiley kom samma år som jag födde vårt första barn, 1984.  Då hade vi varken dator eller mobiltelefon.

Nu jobbar vi för fullt med att digitalisera skolan.  Två möten idag, först ett arbetsplatsmöte där vi skulle lära oss Teams, en av apparna i Office 365. Vår skola är en av nio utvalda i Uppsala kommun som är inblandade i projektet "Jämlik skola", vi har fått ganska många nya datorer till skolan och så får vi egen support som kommer ut och undervisar och hjälper. Idag gick vi alltså igenom en av delarna i Office-paketet. Man kan dela filer, filmer och dokument, man kan chatta med kollegor, enskilt eller i grupp osv. Det är bara det att nu börjar vi få så många olika alternativ där vi kan dela information, att jag nästan blir förvirrad och fundersam om inte informationen drunknar bland alla olika flöden.
Efter en intensiv informationstimme bilade jag och min ämneskollega tvärs genom stan för att delta i ett nätverksmöte för textillärare och prata om digitaliseringen i slöjden. Skolverket har gjort ett tillägg till läroplanen och flera andra ämnen, som ska börja gälla fr o m  höstterminen. Det står t ex;
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker • Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
Vi var representanter från sex olika skolor. Först inventerade i vilken form vi redan har digitaliserat undervisningen och delade med oss av sådant som fungerar bra och mindre bra. Sen diskuterade vi i vilken utsträckning vi behöver förändra/förnya oss.
Det som känns skönt är att vi samtliga, i den här församlingen, både unga och gamla, gemensamt anser att det ändå är handens arbete som är det viktigaste i slöjdundervisningen.
Inte för att vi vill vara några "bakåtsträvare", utan för att grunden till slöjdarbete måste vila på traditioner och gedigen hantverkskunskap, men sedan finns det väldigt mycket roliga finesser som digital teknik kan till-lägga, och digitaliseringen är utmärkt att ta till, för att tillgodose kraven på dokumentation kring sitt arbete, en stor del av Lgr -11.

Jag var rejält trött i huvudet efter dessa både möten, och jag nästan önskade att jag hade haft ett par gyllene skor med vingar så att jag kunnat flyga iväg ut i vårkvällen och bara lyssnat på fågelkvittret, långt, långt bort från all digital teknik!!

Diggilo Diggiley och Hej, hej!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar