fredag 3 november 2023

Hemligheter


Något jag blivit varse;

Det är inte så lätt att ha hemligheter för varandra när båda är hemma hela dagarna! 

Maken fyller år imorgon, och jag har hållit på att rodda med lite överraskningar de senaste dagarna. Smyghandlat godsaker och försökt gömma dom i kyl och bland torrvaror. Lagat mat och bakat. Han har sett men inte frågat. Jag har fortsatt och inte sagt något. Han började prata om att vi kanske skulle äta ute imorgon. Jag svarade inte utan började prata om annat. Paketen är inslagna och gömda, kortet är skrivet. Brickan, flaggan och ljuset är framtaget. Jag ska stryka dukar och servetter, men inte lägga på förrän i morgon. Kanhända misstänker han något, men han är bara foglig, snäll och tyst och låtsas inte om något!

Tänker väcka honom med kaffe på sängen och beordra honom att ligga kvar och läsa sin tidning. En av presenterna är en helg-prenumeration på Svenska Dagbladet, i morse smög jag undan det första exemplaret som kom i brevlådan - imorgon kommer det ju inga dagstidningar. Sedan ska jag beordra honom att ta en förmiddagspromenad och återkomma kl 11 då jag har hunnit duka upp brunch och båda döttrarna har lovat dyka upp. Kl 14 ska vi vidare ner på stan där jag stämt möte med goda vänner på Katalin, för att lyssna på lördagsjazzen och dricka vin. Kl 17 har jag bokat bord på en restaurang där svåger och svägerska ska dyka upp för en bit mat och sedan ska vi vidare på bio tillsammans. Avslutar kvällen med ostbricka och rödvin hemmavid. 

På söndag kommer alla barn med respektive och barnbarn hit på sopplunch. Det var den jag förberedde i smyg idag när maken tog en långpromenad, nu står den ute på altanen.

Det är väldigt trevligt att ha små hemligheter, nu hoppas jag att allt klaffar och att han blir glad! 

Men först är det fredagkväll och vi ska gå över till äldste son på en "Steak sandwich de luxe" !! Han har en liten bit av den egenhändigt plockade tryffeln kvar som ska ätas upp. Och då är man dum om man tackar nej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar