onsdag 15 november 2023

En vecka på Algarvekusten


Den här flaggan har vajat för oss i dagarna 8. Även om den mestadels hängt ganska slak pga utebliven blåst. Temperaturen har varierat mellan behagliga 18-26 grader. Maken och jag har bilat längs Algarvekusten och upptäckt riktiga smultronställen, resan avslutades med ett par dagar hos min kusin och hennes man som sedan 4 år tillbaka är bosatta i Lagos.


Vi har strosat genom gränder i otaliga små byar och städer,


beundrat vackra kakelbeklädda husfasader och gatuskyltar.


Vi har varit sugna på att palla solmogna apelsiner från alla enorma odlingar där träden dignat av frukt. (Men vi har nöjt oss med att dricka färskpressad juice på hotellfrukostarna.)


Jag har suttit under en korkek.


Vi har fascinerats över alla storkbon på smala stolpar, över enorma kolonier med flamingos och vi har njutit av måsarnas skrän och fågelkvitter, sommarljud!


Vi har vandrat längs oändliga sandstränder,


vi har klättrat och travat miltals upp- och nerför hisnande branta klippor.


Där växte rosépeppar vilt,


och den mjuka sandstenen var som konstverk, med lustiga håligheter, utsnidade trappor och stora grottor.


Vi har sett solen sjunka vid havshorisonten och stått i timtal och tittat på surfare.


Vi har lockats att botanisera bland stora fisk- och skaldjursmarknader, och visserligen rynkat lite på näsan åt dofterna,


men inte dragit oss för att beställa både bläckfisk, olika sorters musslor, räkor och tonfisk så gott som varje dag, både till lunch och middag. Till varje måltid har vi naturligtvis avnjutit delikat vin, både vitt och rött. Inte lätt att välja i det enorma utbudet, men vi har aldrig blivit besvikna. Ofta har vi valt husets vin, som varit riktigt bra.

Nu är vi tillbaka i det november som man känner igen. Dvs en minusgrad, grått och halkigt. Jag har hunnit vara och veckohandla och skakat resväskorna tomma från sand. Nu går tvättmaskinen varm och jag sitter och funderar på om jag ska ta och börja med vinterbadet igen. Det gick ju så himla bra i Atlanten i söndags....
Men först får jag ta det lite lugnt, knät protesterar efter förra veckans ansträngande vandringar.
Så när maken gick på gym, så satt jag kvar vid köksbordet med dator och stickning.
Ikväll väntar 7 Flaskor med f d kollegorna.
Det är ok med minus 1 grad också!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar