onsdag 22 november 2023

579 pärlor senare.....

.... nördvarning eller tålamodsträning...
Så kunde rubriken också lytt!


För idag har jag suttit vid köksbordet med nål, sytråd och pärlor och sytt fast. En och en i en båge ovanför snögubben, som att han kastar upp glittrande snöflingor i luften. P g a min skakiga högerhand, så var det faktiskt en utmaning att få pärlorna på nålen. Det frestade på mitt tålamod! 
Jag vet inte hur många timmar jag satt där. Snön föll utanför fönstret och vinden ven i stugknuten. Det var ett riktigt ruskväder. Men jag behövde ta det lugnt, för i måndagskväll slog febern till och igår låg jag däckad och sov. Kanske börjar jag ändå bli lite härdad (jag har ju alltid fått feber som en följd av covid-vaccinet) för i morse var jag feberfri. Tidigare sprutor så har det hållit i sig ett par dagar.


 När pärlorna var ditsydda och julstrumpan ihopsydd så tog jag mig an högen med barnkläder. I äldsta dotterns "spara-låda" låg en hel del av baby- och barnkläder som jag sydde-stickade-broderade för ca 30 år sedan. Nu ska det återanvändas till yngsta barnbarnet och det behövde ses över. Det var hål som behövde lagas, resårer som tappat i spänst och band som behövde fräschas upp och träs i. Det ska bli så roligt att se barnbarnet i kläder som hennes mamma haft! Och jag hoppas att vi får hit mor och barn på fredag. Då fyller dessutom mamman år. Hennes make måste jobba, så hon har funderat på att komma till Uppsala. Det är bara det att i båda sönernas hushåll härjar covid. Och maken och jag var i båda hushållen och passade barn i helgen, så vi får avvakta och se om vi nu har blivit smittade. Hoppas inte!! Det räcker med feberdygnet efter  vaccinet!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar